Skip to main content

KENANGAN SEKOLAH TAK PERNAH TAK INDAH



assalamualaikum

Image result for kenangan sekolah mrsm

actually tengah -tengah aku tido someone kejut aku teman die sampai tido. so sampai la tertido budak tu aku layan runningman sampai episod latest. pastu tetiba nak subuh aku teringat pulak mase sekolah kena pegi surau ngan morning call.

haaaa tak semua tau aku budak mrsm actually. sebab aku masuk sane sebab nasib baik kot. tak pun Allah nak jaga aku dari perangai tak senonoh bebudak sekolah biasa. biasa la aku pun tak kuat iman jugak.. nak couple suka hati la. nak pasang bape je mase sekolah. tapi cam biase la mase sekolah kalau ada orang suka kau tu memang just a miracle melainkan kau lawa nak mati dari kecik. hahahaha

Image result for kenangan sekolah mrsm

cerita aku bermula pada 2001 smpai 2006 sekolah rendah dekat sk st tumpat (2). mase tu dari darjah 1 lagi aku da jadi penolong ketua. pastu end dengan jadi pengawas dari darjah 2 sampai 6. penat nak haram weh jadi pengawas 5 tahun. sampai kan aku masuk sekolah menengah aku serik da nak jadik sebab da penat sangat . tambahan pulak aku malas nak ad cikgu kenal aku.  mase tu aku sekolah dengn adik aku yang ebza setahun ngan aku yang sekarang belajar dekat UNIMAS , serawak. who know takdir die kat sane kan? sebab die tu manja die cam celaka sampai la aku abes sekolah rendah. bile aku da masuk sekolah menenagh kirenya aku aman la hidup sesorang je. then mase aku darjah 6, banyak sangat ceramah motivasi yang aku pergi. kelas tambahan berlambak-lambak sampaikan kelas aku kena buat untuk membe kelas belajar. penat sendiri la tapi aku tak reti nak ajar orang pun . maybe sebab tu kot aku taknak jadi cikgu. lagipun nak jadi cikgu ni kena tahan sabar . tambahan lagi ngan perangai bebudak sekarang yang cam celaka lahanat cam mak bapak dorang tu. beza betol dengan mase aku sekolah dulu. mase ade satu ceramah tu die cerita pasal MRSM . so aku niat nak masuk sane dalam diam.


Image result for kenangan sekolah mrsm besut

pada tahun 2007 dalam akhir bulan 2 , aku ditawarkan masuk ke sebuah mrsm kat batu pahat , johor. kat sane aku tempuhi homesick selama 1 sem then aku bole ok balik bile masuk sem 2. terror ke biase2 je? tak kire la aku nak cakap aku power la handle homesick tu mase form 1 sbb rumah aku mase tu kat kelantan then kau kena campak sampai johor kot.. WTTTT hahahah. bila aku da ada bonding dengan bbudak homeroom sendiri cam adik beradik. mak angkat cam mak betol siap bole lepak rumah die . kebetulan amsae tu kuarters cikgu dalam kawasan mrsm je. so kite guna kemudahan yang ada . hahaha. haaa lupe nak bgtau homeroom dlm mrsm je ade . means kau ada adik beradik dan mak or ayah angkat . so kau angkat menghadap dorang selagi kau study dlm mrsm tu. bile kat saen kau da kena guna pointer dalam membataskan kau mengikut tahap kepandaian masing-masing. aku dalam kategori tengah-tengah sbb aku masuk sebab nasib dan doa mak ayah nak sangat aku masuk sane. masuk ujung sem 2 aku dapat surat ayah aku mintak pindah dekat dengan rumah. mase tu perasaan aku berbelah bagi wehhhh. kau da selesa kat situ tapi kau nak jugak dekat ngan family. kau nak ape sebenarnya. tapi kau sedar kau still bawah jagaan parent kau. so sedar diri jugak la amse tu kecik lagi nak duk merantau sangat. mase form 1 ni jugak la aku da pandai langgar rule . contoh die cam tak pegi surau, ponteng prep. haaa tu baru permulaan. so baca entry aku sampai abes la ye. sbb aku berjaya survive tanpa jdm. hhahahhaa

so masuk form2 aku pindah pegi besut . kat sane aku dapat homeroom best jugak. tapi nak pmr mase tu , mak angkat aku kena pindah sebab die kawen. so agak sedih . aku da mule rapat denga budak homeroom ngan budak dorm. mase tu la aku da ada orang suke aku dalam 2 3 orang jugak tapi aku tak tau. padan muke korang tak bgtau aku. hahahaha.kat sini jugak aku buat bende same cam form 1 dulu. siap main kejar-kejar dgn warden. dan antara warden tu ingat aku sampai sekarang tiap kali jumpe. haaaa pengalaman dengan warden tu siap kena rotan kat betis sebab lambat pegi kelas mengaji la, ponteng pegi surau la. mase tu hidup bahagia sangat tanpa fon. lgpn aku ada jam loceng yang aku kunci nak bangun tido. so takde masalah buat kau. mase ni jugak la aku belajar tengok cerita korea. sebab nye aku bole tengok, aku jenis tengok cerita siam ngan filipina jugak kat umah. so cerita dorang sebenanrye lagi best. mase tu aku tengok cerita my girl... pergh mase tu pelakon die lee dong wook . pastu aku abeskan tengok goblin  baru ni die berlakon. pergh makin tua makin ensem kau. hahhahahaa.

then disebabkan aku pmr tak dapat 6A plus sains tak dpat A sbb cikgu cam gampang. aku kena campak pergi kuala terengganu pulak. aku jenis tak kesah pun pindah randah sebab dapat rase banyak mrsm ngan ramai kawan. kebanyakkan kwan aku yang rapat mase mrsm semua still ingat masing-masing. pergh kenangan menggamit memori betol.kat sini pulak aku jadi makin nakal. pakwe tukar-tukar. tukar sebab perangai dorang cam haram. bende au salu langgar, ponteng prep lagi , pegi sekolah lambat siap panjat pagar sebab pagar kunci. pastu kantoi ngan pengetua mase tengah-tengah panjat. hahahhaah. bende first time aku baru buat mase tu fly la. sebabnya kad outing aku kena tahan mase balik cuti aku masuk lambat hahah. mase upper form ni la paling banyak pengalam aku. dapat membe rapas pakwe sndiri . sampai dua-dua aku bia je pegi mampos sane . hahahha. pastu ade orang confess kat kau mintak jadi awek die la. then paling taleh blah aku ada crush yg aku simpan dari awal form 4. cerita tu korang bole follow kat entry aku sebelom ni pasal crush. then abes spm die confess kat kau yg die suka kau.

sebenarnya banyak lagi kenangan aku nak cerita. tapi biasa la mkin tua. mkin tak ingat . hahahaha. ok la entry kali ini sampai sini je...

Comments

Popular posts from this blog

ciri-ciri kawan yang harus/perlu kita elakkan

assalamualaikum sepanjang hidup kita didatangkan dengan pelbagai jenis ragam manusia . tapi kita disarankan supaya berkawan dengan kawan yang tidak sama sekali memudaratkan hidup kita. so tak salah rasanya kita cuba jadi yang terbaik di samping orang sekeliling. tapi adakah kita da jadi yang terbaik? tak pun mesti kita tertanya-tanya kenapa kita tak dapat kawan yang menyenangkan hati dan tidak memiliki kawan yang kekal? so mungkin anda ada dalam golongan yang tidak disukai kawan sekeliling. jom tengok adakah kita memiliki ciri-ciri kawan yang dielakkan. 1. Jenis talam dua muka. Aku paling pantang dengan kawan yang jenis talam dua muka ni. Depan kita punya lah baik, orang kata pijak semut pun tak mati tapi belakang kita kemain lagi mengutuk kita. Jenis kawan macam ni memang belambak. Kalau ada kawan yang jenis talam dua muka ni seelok-eloknya elakkan daripada kita membuka mulut ceritakan pasal orang lain depan dia. Tambah-tambah zaman teknologi ni, 5 saat je berita terse

perempuan berdikari vs tidak berdikari

Perempuan yang Berdikari 1.berani memberi pendapat perempuan yang berdikari selalu menyuarakan pendapat dn isi hati semasa dalam perbincangan supaya orang tau apa yang ingin dikatakan. so hasilnya perbalahan dalam berbincang lebih baik dari bergaduh selepasnya kan? so tidak hairan la dalam perhubungan mereka yang berdiakri terlihat lebih matang dan lebih lama bertahan .mereka tidak gentar dalam menyuarakan pendapat masing-masing supaya apa yang tersirat yang ingin dikatakan akan terbuka sesama sendiri tanpa berselindung lagi. 2. tidak berpura-pura perempuan yang berpura-pura dalam perhubungan terlihat lebih bersifat tidak matang sebab ingin menarik perhatian pasangannya supaya lebih mengambil berat dengan nya. hal ini menyebabkan lelaki kurang gemar dan memilih perempuan yang tidak berpura-pura kerana bagi mereka itu adalah tanda tahap kematangan dan berdikari nya seseorang perempuan itu. 3.matang perempuan seringkali dikatakan bersifat keanak-anakan. namun tidak pada sesetengah

matrik vs asasi vs diploma vs form 6

ASSALAMUALAIKUM First of all nak ucapkan tahniah kepada yang mendapat keputusan cemerlang dlm SPM tetapi  ini hanya titik permulaan bagi menghadapi kehidupan yang baru di masa akan datang. Bila keluar je result SPM...mesti ada diantara pelajar lepasan SPM tak tahu nak pilih mana satu sama ada Asasi,Matrikulasi,diploma,Sijil dan tingkatan 6..... Matrikulasi 1.Di bawah kerajaan – Tak perlu bayar. Siap dapat elaun lagi.(Pro) 2.Nak masuk susah (Contra) 3.Cepat tamat pengajian – Terus masuk degree. (Pro) 4.Subject yang compact dan pembelajaran yang laju(Contra) 5.Kurang praktikal (Contra) 6.Perlukan result yang gempak. atau akan di tendang.(Contra) 7.Matrik, anda dapat 3.5 pun belum tentu boleh pergi jauh. (Super Contra) 8.Lepasan Matrik boleh di gunakan untuk dapatkan kerja. (Contra)    Asasi / Foundation 1.Kalau dibawah IPTS, kena bayar sendiri / Biasiswa atau Pinjaman PTPTN dan MARA biasanya tidak diberi. (Contra) 2.Nak masuk susah (Contra) 3.Cepat tamat pengajian – Terus