Skip to main content

CRUSH

assalamualaikum

di pagi isnin yang bakal ada hanya 2 kelas, tetiba keluar topik crush dalam kepala. soal jawab dan tanda tanya mengenai crush menjadi topik hangat bila ada dalam kalangan kita yang single menjadikan seseorang sebagai pencetus semangat , matahari dalam hidup, pendorong hidup . 

istilah CRUSH  adalah orang yang kita suka, orang yang selalu kita puji, orang yang kita sayang tapi tiada niat untuk couple cuma dia tak tahu yg kita suka dia, dan kita tak berani luahkan perasaan kat dia, lepas tu dia ada suka orang lain  sebab tu kita panggil dia crush.

ataupun maksud lain
Image result for crush

persoalan dia sekarang , adakah crush yang kita suka tu pernah suka kita balik? so ada tak yang pernah crush someone ? lepas tu layan dia special sebab nak dia sedar akan kewujudan kita? kadang-kadang ada yang jenis suka tengok crush bahagia dari jauh pun da cukup. walapun dia da ada someone special. sakit hati macam mana pun still suka dia sebab kita da mendoakan kebahagiaan dia dan percaya jodoh kau mungkin lambat dan mungkin dengan orang lain. dalam erti kata lain takda jodoh takpe asalkan dia sihat je hidup die.

aku pernah ada crush yang suka aku balik . nak kata ramai la aku pernah suke orang mase tu. first mase form 4 . sebab aku crush ngan dia ni sebabnya suara dia azan dan mengaji menusuk kalbu kau . kadang tu bila feeling bole buat kau menangis disebabkan kemerduaan suara dia. nak dijadikan cerita dia, aku crush kat dia senyap-senyap takde sape pun tau. dari form 4 sampai form 5 . macam mana ntah mase abes spm mase tu, dia nak jumpa aku berdua. just pelik sangat kan? tak ingat da apa aku rase mase tu. seronok ke berdebar mase tu semua bercampur. dan mase jumpe tu dia confess dia suke aku. aku dengan mulut terkedu ngan kelu nya tak tau nak balas mcm mane. tp dia bg aku mase jugak mase tu. tp aku decide biarlah sekadar suka. aku  tolak dia sebab aku tak percaya couple mase sekolah bole tahan sampai bila-bila. so aku decide kawan je cukup.

second mase aku masuk diploma. actually aku lupe macam mane aku bole jumpe dia dan tersuka. sumpah lupa hahaha. then macam mane ntah aku dapat nombor fon dia. =P pastu aku makin rapat dengan dia tapi at the same time aku rapat denga ex aku mase diploma . dia budak kos mikroelektronik yang same kos dengan mebe aku. makin rapat aku ngan dia  aku tak tau die suka aku jugak .aku kira pernah jugak la ada first meet dengan dia, on call dengan dia. yang paling penting aku fall in love denga suara dia yang serak basah tu.ok aku suke orang sebab suara lagi.  dia ada bagitau kat aku mase dia sebenarnya suke aku tapi mase tu bila aku in relationship . so agak frust la kat situ. dengan dia menjauhkan diri dari aku sebab dia ingat aku tak suka dia da. padahal aku tunggu dia .then mase tu takpe la. dalam diploma tu da tak berapa nak contact sebab aku dapat pakwe suka cek fon mase tu. tapi aku pulak bukan jenis cek. mase tu jugak dia couple dengan budak dekat area rumah dia kalau tak silap.tapi bila da clash aku tak contact dia sangat sebab masing-masing da bole move on dan hanya percaya jodoh tu mungkin ada kalau kami tak ditakdirkan bersama. chewaahhh ayat taleh blah dowh kau.

lepas clash dengan ex aku, dalam keadaan tunggang terbalik aku dan stop kerja kat tempat praktikal aku. aku decide pergi LKT latihan kem tahunan palapes . ikotkan hati aku taknak pergi tapi sebab  aku rase aku da bagi name awal-awal, so aku pergi jugak sebab nak tambah kenalan junior baru. tambahan pulak sebab aku nak jumpe buddies aku, mimi. mase latihan nak masuk hutan tu, aku ambik junior. kiranya mase tu aku bukan dalam kategori dalam team yang sama dengan mimi. so dengan pasrahnya aku join jugak ambek junior . mase kat sane aku ambik platun 2. kirenya sampai sekarang la aku rapat dengan diorang. mase tu aku macam berkenan dekat budak sorang ni. dia femes sebab asal student RMC stand for royal malay college kalau tak silap la. dia jenis berkepimpinan tu mungkin antara sebab aku suka dia. tak tau la sebab mungkin darah ayah aku mengalir dalam badan tu sebab aku suke die kot. =P . macam mane ntah mase mala kedua stay kat sane aku sentri tetiba buang tebiat. aku memang ak tido mase tu borak dengan bebudak ni. biasa la laki kan . aku pulak mase tu tak rapat dengan pegawai muda yang lain. aku layan je la dorang tu suka-suka. haaa mase tu jugak la aku mule pandai bagi pickup line kat orang. budak tu kiranya cam acah cair la dengan ayat aku tu. saje sekadar suka-suka. sampai abes latihan kitorang rapat sebab mimi akan stay ngan team lain sampai abis latihan. so banyak jugak la kiteorang share masalah mase tu. pernah la stay ngan dia sampai aku masuk degeree. then end up dia ngan orang lain. aku tak kesah da dengan sape-sape nak pergi ke datang kat aku. tapi kirenya sampai sekarang la contact share cerita ngan share masalah. kirenya kami da rapat macam adik kakak sebab dia muda 2 tahun jugak la.

next mase aku kerja. lepas diploma aku sambung keje dekat tempat praktikal aku, then kerja dekat kedai 24 jam . lepas tu aku decide pindah shah alam stay ngan membe baik aku mase diploma. aku kerja tempat yang sama dengan dia. aku digambarkan mase tu da hati kosong , malas nak ambek kesah psal orang lain. yang aku pikir mase tu hanya nak keje  kutip ot banyak-banyak ngan simpan duit banyak-banyak sebab aku deicde taknak sambung degree. so dalam sebulan aku kerja kat situ aku ada rapat dengan technician yang single kat situ. beza umur dia ngan aku dalam 4 tahun. for the first time aku bole rapat dengan orang yang lebih tua ,. aku payah nak rapat sebab pemikiran orang da berumur ni matang dia lain sikit. so aku bole rapat dengan dia sebab dia budak  diploma manufacturingtechnology dekat poli port dickson. kira aku pernah la lepak makan ngan membe dia, keluar tengok movie semua tu la. so  bile aku nak masuk dgree sebab ayah aku suruh, aku cakap kat dia kalau da nak kawin tu jangan lupe bagi kad kawin kat aku.


Image result for crush

mesti masing-masing yang pernah ada crush tu ada pengalaman yang tak mampu dilupakan biarpun pengalaman tu menyeronokkan ataupun memalukan kita. so jangan lupa pengalaman yang kita dpat tu yang buruk ke baik sebennarnya nak mengajarkan kita apa erti dewasa. so just terima apa yang jadi , bertahan , tempuhi dugaan yang ada dengan kental. sampai sini la. nanti aku cerita pasal crush degree pulak yang aku stay ngan dia sekarang =P

Comments

Popular posts from this blog

ciri-ciri kawan yang harus/perlu kita elakkan

assalamualaikum sepanjang hidup kita didatangkan dengan pelbagai jenis ragam manusia . tapi kita disarankan supaya berkawan dengan kawan yang tidak sama sekali memudaratkan hidup kita. so tak salah rasanya kita cuba jadi yang terbaik di samping orang sekeliling. tapi adakah kita da jadi yang terbaik? tak pun mesti kita tertanya-tanya kenapa kita tak dapat kawan yang menyenangkan hati dan tidak memiliki kawan yang kekal? so mungkin anda ada dalam golongan yang tidak disukai kawan sekeliling. jom tengok adakah kita memiliki ciri-ciri kawan yang dielakkan. 1. Jenis talam dua muka. Aku paling pantang dengan kawan yang jenis talam dua muka ni. Depan kita punya lah baik, orang kata pijak semut pun tak mati tapi belakang kita kemain lagi mengutuk kita. Jenis kawan macam ni memang belambak. Kalau ada kawan yang jenis talam dua muka ni seelok-eloknya elakkan daripada kita membuka mulut ceritakan pasal orang lain depan dia. Tambah-tambah zaman teknologi ni, 5 saat je berita terse

perempuan berdikari vs tidak berdikari

Perempuan yang Berdikari 1.berani memberi pendapat perempuan yang berdikari selalu menyuarakan pendapat dn isi hati semasa dalam perbincangan supaya orang tau apa yang ingin dikatakan. so hasilnya perbalahan dalam berbincang lebih baik dari bergaduh selepasnya kan? so tidak hairan la dalam perhubungan mereka yang berdiakri terlihat lebih matang dan lebih lama bertahan .mereka tidak gentar dalam menyuarakan pendapat masing-masing supaya apa yang tersirat yang ingin dikatakan akan terbuka sesama sendiri tanpa berselindung lagi. 2. tidak berpura-pura perempuan yang berpura-pura dalam perhubungan terlihat lebih bersifat tidak matang sebab ingin menarik perhatian pasangannya supaya lebih mengambil berat dengan nya. hal ini menyebabkan lelaki kurang gemar dan memilih perempuan yang tidak berpura-pura kerana bagi mereka itu adalah tanda tahap kematangan dan berdikari nya seseorang perempuan itu. 3.matang perempuan seringkali dikatakan bersifat keanak-anakan. namun tidak pada sesetengah

matrik vs asasi vs diploma vs form 6

ASSALAMUALAIKUM First of all nak ucapkan tahniah kepada yang mendapat keputusan cemerlang dlm SPM tetapi  ini hanya titik permulaan bagi menghadapi kehidupan yang baru di masa akan datang. Bila keluar je result SPM...mesti ada diantara pelajar lepasan SPM tak tahu nak pilih mana satu sama ada Asasi,Matrikulasi,diploma,Sijil dan tingkatan 6..... Matrikulasi 1.Di bawah kerajaan – Tak perlu bayar. Siap dapat elaun lagi.(Pro) 2.Nak masuk susah (Contra) 3.Cepat tamat pengajian – Terus masuk degree. (Pro) 4.Subject yang compact dan pembelajaran yang laju(Contra) 5.Kurang praktikal (Contra) 6.Perlukan result yang gempak. atau akan di tendang.(Contra) 7.Matrik, anda dapat 3.5 pun belum tentu boleh pergi jauh. (Super Contra) 8.Lepasan Matrik boleh di gunakan untuk dapatkan kerja. (Contra)    Asasi / Foundation 1.Kalau dibawah IPTS, kena bayar sendiri / Biasiswa atau Pinjaman PTPTN dan MARA biasanya tidak diberi. (Contra) 2.Nak masuk susah (Contra) 3.Cepat tamat pengajian – Terus