Skip to main content

masa terbaik untuk workout abs

assalamualaikum

'Seperti mana waktu tidur, dan waktu makan kita, bersenam juga ada waktu yang sesuai untuk kita lakukan. Waktu pagi, petang atau malam?

sebenarnya bebas bersenam pada waktu yang anda rasakan sesuai bergantung kepada gaya hidup masing-masing 



SENAMAN PADA WAKTU PAGI



Ramai menyokong bahawa senaman pada waktu pagi adalah waktu terbaik untuk dilakukan. Waktu ini jugalah antara waktu paling liat untuk anda lakukan senaman. Tapi jangan risau, bonus buat anda yang mampu lakukannya!



*Mencerdaskan minda dan tenaga untuk melakukan kerja-kerja seharian
*Meningkatkan metabolisma  badan serta membakar kalori pada awal pagi
*Membantu otot bergerak lebih baik kerana regangan telah dilakukan sejak awal pagi
*Bagi sesiapa yang sudah terbiasa melakukan senaman pada awal pagi, jadual senaman mereka akan menjadi lebih konsisten kerana kurangnya gangguan pada waktu pagi.

Untuk tidak memberi kejutan terlampau kepada tubuh badan untuk bersenam pada awal pagi, lakukan senaman pemanas badan terlebih dahulu sebelum memulakan senaman berat yang lain.



SENAMAN PADA WAKTU PETANG & MALAM



Petang atau malam juga sesuai jika anda mahu bersenam. Realitinya  tidak semua mampu untuk bangun seawal pagi dan bersenam.
Jangan risau, ada lagi waktu lain yang juga sesuai untuk anda praktikkan untuk senaman sehari-harian.

*Mengurangkan tekanan yang dihadapai seharian kerana otak pada ketika ini akan bertindak lebih aktif dan memfokuskan kepada pergerakkan badan yang dilakukan. Sekaligus akan membuatkan tubuh lebih cergas dan mengalirkan cas-cas positif dalam badan.
*Seeloknya bersenamlah sebelum waktu makan kerana ia dapat mengawal kadar makanan yang diambil pada waktu malam.
*Lebih manfaat  buat anda yang bersenam pada waktu petang kerana anda boleh melakukan senaman yang lebih berat berbanding waktu pagi kerana anda mempunyai waktu yang cukup untuk berehat sepanjang malam.

Lakukan senaman anda mengikut waktu yang dirasakan sesuai. Jangan pula memilih waktu yang tidak sesuai akhirnya senaman yang dilakukan tidak mampu diteruskan dek kerana tiada masa. Semuanya terpulang kepada anda untuk bertindak! Ingatlah, kesihatan tubuh badan penting untuk kualiti hidup yang lebih baik.


Waktu Terbaik Untuk Bersenam bagi perempuan

Tahukah anda bahawa ada waktu yang paling sesuai untuk bersenam bagi wanita? Eh... bersenam pun ada feng shuinya? Ada. Walaupun tidak secara keseluruhannya tetapi kajian menunjukkan waktu bersenam juga memainkan peranan dalam proses penurunan berat badan.

Minggu kedua selepas kitaran haid berakhir adalah minggu terbaik untuk pulun bersenam. Ini kerana lebih banyak lemak dapat dibakar tanpa rasa letih yang keterlaluan. Kajian yang dilakukan terhadap sekumpulan wanita di Australia mendapati bahawa dari hari pertama proses ovulasi sehingga haid yang seterusnya, penghasilan hormon estrogen dan progesteron adalah sangat tinggi. Biasanya tubuh akan membakar karbohidrat untuk dijana sebagai tenaga. Rahsianya, pada minggu kedua kitaran haid ini, hormon estrogen akan membenarkan lebih banyak lemak dibakar sebagai tenaga ketika kita bersenam. Pembakaran lemak akan mengurangkan penghasilan asid laktik seterusnya menghindar tubuh dari keletihan dan mengurangkan tekanan pada otot.Untungnya kita wanita! Kita dapat bersenam dengan smart. Work smart girls! Lepas ni, jangan lupa kitaran haid masing-masing. Ingat, minggu kedua!

Comments

Popular posts from this blog

ciri-ciri kawan yang harus/perlu kita elakkan

assalamualaikum sepanjang hidup kita didatangkan dengan pelbagai jenis ragam manusia . tapi kita disarankan supaya berkawan dengan kawan yang tidak sama sekali memudaratkan hidup kita. so tak salah rasanya kita cuba jadi yang terbaik di samping orang sekeliling. tapi adakah kita da jadi yang terbaik? tak pun mesti kita tertanya-tanya kenapa kita tak dapat kawan yang menyenangkan hati dan tidak memiliki kawan yang kekal? so mungkin anda ada dalam golongan yang tidak disukai kawan sekeliling. jom tengok adakah kita memiliki ciri-ciri kawan yang dielakkan. 1. Jenis talam dua muka. Aku paling pantang dengan kawan yang jenis talam dua muka ni. Depan kita punya lah baik, orang kata pijak semut pun tak mati tapi belakang kita kemain lagi mengutuk kita. Jenis kawan macam ni memang belambak. Kalau ada kawan yang jenis talam dua muka ni seelok-eloknya elakkan daripada kita membuka mulut ceritakan pasal orang lain depan dia. Tambah-tambah zaman teknologi ni, 5 saat je berita terse

perempuan berdikari vs tidak berdikari

Perempuan yang Berdikari 1.berani memberi pendapat perempuan yang berdikari selalu menyuarakan pendapat dn isi hati semasa dalam perbincangan supaya orang tau apa yang ingin dikatakan. so hasilnya perbalahan dalam berbincang lebih baik dari bergaduh selepasnya kan? so tidak hairan la dalam perhubungan mereka yang berdiakri terlihat lebih matang dan lebih lama bertahan .mereka tidak gentar dalam menyuarakan pendapat masing-masing supaya apa yang tersirat yang ingin dikatakan akan terbuka sesama sendiri tanpa berselindung lagi. 2. tidak berpura-pura perempuan yang berpura-pura dalam perhubungan terlihat lebih bersifat tidak matang sebab ingin menarik perhatian pasangannya supaya lebih mengambil berat dengan nya. hal ini menyebabkan lelaki kurang gemar dan memilih perempuan yang tidak berpura-pura kerana bagi mereka itu adalah tanda tahap kematangan dan berdikari nya seseorang perempuan itu. 3.matang perempuan seringkali dikatakan bersifat keanak-anakan. namun tidak pada sesetengah

matrik vs asasi vs diploma vs form 6

ASSALAMUALAIKUM First of all nak ucapkan tahniah kepada yang mendapat keputusan cemerlang dlm SPM tetapi  ini hanya titik permulaan bagi menghadapi kehidupan yang baru di masa akan datang. Bila keluar je result SPM...mesti ada diantara pelajar lepasan SPM tak tahu nak pilih mana satu sama ada Asasi,Matrikulasi,diploma,Sijil dan tingkatan 6..... Matrikulasi 1.Di bawah kerajaan – Tak perlu bayar. Siap dapat elaun lagi.(Pro) 2.Nak masuk susah (Contra) 3.Cepat tamat pengajian – Terus masuk degree. (Pro) 4.Subject yang compact dan pembelajaran yang laju(Contra) 5.Kurang praktikal (Contra) 6.Perlukan result yang gempak. atau akan di tendang.(Contra) 7.Matrik, anda dapat 3.5 pun belum tentu boleh pergi jauh. (Super Contra) 8.Lepasan Matrik boleh di gunakan untuk dapatkan kerja. (Contra)    Asasi / Foundation 1.Kalau dibawah IPTS, kena bayar sendiri / Biasiswa atau Pinjaman PTPTN dan MARA biasanya tidak diberi. (Contra) 2.Nak masuk susah (Contra) 3.Cepat tamat pengajian – Terus